Monday, June 18, 2012

Pengucapan Awam (PIDATO)

DASAR 1 MURID, 1 SUKAN, 1 MALAYSIA


Suatu ketika dahulukala
Melodinya berkumandang di mana-mana
Cogan katanya menjadi sebutan di seluruh negara
Berpaksikan susunan kata alunan lagunya
“Ke Arah Malaysia Cergas” nama dicipta

Setelah sekian lama menyepi
Hadirnya kadang-kala wujud di alam mimpi
Kini ia hadir semula dan konsepnya telah dijana

Dasar 1 Murid, 1 Sukan, 1 Malaysia

Mohon Perhatian Anda Semua
Tajuk utama sudah sampai ke telinga

            Yang dihormati, saudara peneraju agenda, dif-dif kehormat, penjaga masa yang sentiasa setia dengan detik jam waktunya dan anda semua, warga dewan, pengamal gaya hidup sihat yang mulia. Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia. Tirai bicara saya buka.
            Kamus dewan edisi keempat dengan jelas mendefinisikan dasar sebagai asas atau teras. 1 murid didefinisikan sebagai semua murid bersatu manakal 1 sukan dijelaskan sebagai program yang melibatkan 1 aktiviti sukan. Perdana Menteri kita yang tercinta, Dato’ Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak sendiri mencetus pemikiran bahawa 1 Malaysia itu kita berdiri, berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. Secara tuntasnya, tajuk pidato ini dapat saya simpulkan sebagai semua murid bersukan bersama dalam menjana 1 Malaysia, yang mana mampu dijana melalui sumber, tenaga pengajar, kemudahan dan prasarana sukan, perubahan minda, insentif untuk murid dan guru menjadi pembawaan kepada pidato saya hari ini.

Hadirin sekalian
            Manakan berdiri pohon kalau tidak kerana akarnya, manakan timbul berita kalau tidak ada mulut yang membawa dan manakan wujud sesebuah kejayaan kalau tidak ada sumbernya. Berpandukan 6 faktor utama yang mana sumber induknya, saya bawakan kepada anda indikator pidato saya yang pertama. Dalam menuju ke arah kejayaan perlaksanaan dasar ini amatlah diperlukan pelbagai sumber untuk menjana kekuatan perlaksanaannya. Melalui 6 sumber utama, dasar ini pasti akan menuju ke puncak jayanya. Yang pertama, buku panduan perlaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan yang mana bakal menjadi panduan dan rujukan kepada guru, ibu bapa dan murid. Yang kedua, buku panduan pengurusan olahraga di sekolah yang akan menjadi panduan penganjuran kejohanan olahraga. Yang ketiga, manual latihan sukan untuk guru penasihat sukan. Melalui perlaksanaannya, manual latihan 10 jenis sukan dan 1 modul untuk murid berkeperluan khas bakal disediakan. Yang keempat, program sukan pendidikan khas yang mana memperuntukkan modul program secara integrasi. Yang kelima, surat siaran perlaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan yang dikeluarkan kepada sekolah sebelum akhir bulan November. Surat ini bertujuan untuk memaklumkan kepada pihak sekolah tentang dasar baru kerajaan ini. Yang keenam dan terakhir sekali iaitu skim bantuan kewangan sukan yang berjumlah Rm 4 bagi sekolah rendah dan Rm 6 bagi sekolah menengah. Hal ini bakal meningkatkan lagi aktiviti sukan di sekolah-sekolah seluruh negara.
            Menyelusuri indikator pidato saya yang kedua, berpaksikan kata kunci tenaga pengajar. Dalam menyemarakkan lagi usaha perlaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan ini, para guru bakal dilatih khas dalam bidang sukan dengan mengadakan latihan pra-perkhidmatan di 6 institut pendidikan guru. Hal ini bertujuan untuk melatih guru-guru sebagai jurulatih sukan menerusi Kursus Dalam Perkhidmatan (KDP). Apa yang paling membanggakan, jawatan jurulatih sukan sekolah dicadangkan sebagai satu kerjaya baru bagi menjayakan lagi dasar ini. Perkara ini masih lagi dalam perbincangan antara Kementerian Pelajaran dengan Kementerian Pengajian Tinggi. Andai kata perkara ini berjaya, majulah sukan untuk negara.

Sidang Pendengar Budiman,
            Kemudahan dan prasarana sukan, indikator pidato saya yang ketiga. Melihat sendiri kepada prasarana sekolah-sekolah di seluruh negara, nyata-nyata kebanyakkan sekolah masih mengalami masalah dalam kekurangan padang. Disebabkan inilah kerajaan mensasarkan bahawa masalah ini bakal diselesaikan dengan memberi nisbah 1:505 bagi sekolah menengah dan 1:1103 bagi sekolah menengah bagi wujudnya padang-padang di sekolah untuk kemudahan sebarang aktiviti sukan. Bagi menjayakan hal ini, kerajaan mewujudkan sistem pengumpulan kemudahan dan prasarana sukan (i-keps) untuk memudahkan pengumpulan maklumat kemudahan yang terdapat di semua sekolah yang bakal dilaksanakan pada tahun 2011. Sesungguhnya kewujudan sistem ini amat penting bagi memudahkan pengenalpastian masalah kemudahan sukan yang terdapat di sekolah-sekolah.
            Menerjah isi kandungan yang seterusnya, saya bawakan kepada anda indikator pidato saya yang keempat berlandaskan susunan kata jaringan bersama. Sesungguhnya Dasar 1 Murid 1 Sukan ini bukan sahaja melibatkan dunia atau Kementerian pelajaran semata-mata, bahkan melibatkan 4 lagi kementerian yang mana berupaya untuk menghidupkan arena sukan negara. Kementerian belia dan Sukan contohnya, yang juga merupakan penggerak utama sukan negara kita. Gabungan mantap kementerian ini dengan Majlis Sukan Negara (MSN) bakal memajukan lagi industri sukan negara dengan mewujudkan kursus kejurulatihan bagi setiap acara sukan. Kementerian Perumahan dan kerajaan tempatan berperanan dalam menyediakan sekolah yang menggunakan kemudahan secara percuma atau kadar potongan 80% bagi memudahkan lagi aktiviti dalam Dasar 1 Murid 1 Sukan ini dapat dilaksanakan dengan jayanya. Selain itu, Kementerian Pengajian Tinggi yang juga merupakan saudara utama kepada Kementerian Pelajaran mampu menjana 1 hubungan sama seperti siswa dan siswi boleh menjadi sukarelawan dalam latihan pratikal sukan, para pensyarah boleh membentuk 1 persatuan sukan untuk dianjurkan kejohanan serta memberi khidmat kepakaran dalam sukan. Ini amat membantu sekali dalam perkembangan sukan di peringkat Institusi Pengajian Tinggi. Bukan itu sahaja, perkembangan Dasar 1 Murid 1 Sukan ini turut melibatkan Kementerian Pelancongan yang mana boleh melibatkan dir dalam aturcara supaya dapat menarik pelancong luar untuk mengetahui aktivti dalam negara secara tidak langsung bakal mempromo sikan sistem pendidikan dalam negara kita.

Sidang Dewan Sekalian,
            Setelah berkisar lama di bawah 4 indikator utama, kita kini tiba di indikator pidato saya yang kelima di bawah kata kunci perubahan minda dan insentif untuk guru dan murid. Pengenalan dasar baru ini mungkin akan menyebabkan ramai pihak tertanya-tanya dan mungkin ada segelintir pihak kurang menyetujuinya. Bagi mengelakkan perkara ini terjadi, taklimat Dasar 1 Murid 1 Sukan harus diberikan agar semua pihak terutamanya guru-guru dan ibu bapa faham mengenainya serta tidak menimbulkan sebarang spekulasi kelak. Insentif juga harus diberikan kepada pelajar dan guru. Antara perkara yang boleh dilakukan ialah penilaian markah wajib bagi aktiviti sukan dan penilaian untuk guru. Melalui hal ini, mereka akan berasa dihargai dan secara tidak langsung menyemarakkan lagi perlaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan ini.
            Akhir sekali, perlaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan 1 Malaysia ini amat penting bagi memupuk gaya hidup sukan dalam kalangan rakyat Malaysia sejak di bangku sekolah lagi. Rakyat yang cergsa baka mempunyai minda yang cerdas. Minda yang yang cerdas menyumbang kepada idea yang bernas. Idea yang bernas membantu pembangunan negara secara pantas serta menjadikan Malaysia seiring kemajuannya dengan negara-negara lain di dunia.

Sekian, Terima Kasih.



3 comments: